Øyvind Berg – festivalpoet 2017
Øyvind Berg (f. 1959) er forfatter, dramatiker og oversetter. Han debuterte som forfatter med Retninger i 1982, og har siden gitt ut en rekke diktsamlinger. Seneste utgivelse er diktutvalget Offentlig ømhet. Ikke alle diktene fra 1982 til nå (2016). Som dramatiker har han et førtitalls produksjoner bak seg, særlig med teatergruppa Baktruppen 1986–2011. Berg er også oversetter av bl.a. Paul Celan, Per Højholt, William Shakespeare, Bertolt Brecht og Ezra Pound. For tiden arbeider han med en oversettelse av Shakespeares As You Like It (Som dere vil), stykket settes opp på Nationaltheatret i mars 2017. Berg er tildelt bl.a. Oktoberprisen, Halldis Moren Vesaas-prisen, Brageprisen og Aschehougprisen.
Stian Balducci
(f. 1988) er en elektronisk utøver som hovedsakelig arbeider i skjæringspunktet mellom techno, moderne improvisasjon, utvidet jazz og samtidsmusikk. Han fokuserer på bearbeiding av lyd og har en lydlig identitet som tydelig kan spores på tvers av prosjekter. Både med aliaset +plattform og som utøver under eget navn, har han sluppet musikk siden 2012. Han kan skilte med konserterfaring nasjonalt og internasjonalt fra arenaer som Montreal Jazz Festival, Roskilde og Punkt Festivalen i samspill med blant andre Jan Bang, Nils Petter Molvær og Bugge Wesseltoft. I tillegg til arbeidet som musiker er Stian Balducci aktiv som kurator for Punkt Klubb og driver det lille techno-orienterte plateselskapet Gråtone.
Lillian Bikset
er teaterkritiker i Dagbladet og Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, talsperson for Heddajuryen, oversetter blant annet for scenekunstdatabasen Sceneweb.no og fagansvarlig for flere av teaterkategoriene i Store norske leksikon. Hun arbeider for tiden med en essaysamling om Ibsen og samtidsteatret.
Catherine Blaavinge Bjørnevog
(f. 1975) er forfatter og billedkunstner fra Tjøme, nå bosatt i Sør-Trøndelag. Hun har studert ved Skrivekunstakademiet i Hordaland. I 2016 debuterte hun med diktsamlingen Um sakne springe blome, beskrevet som en «mørk og mytisk sørgjesong fortald i eit heilt særeige lyrisk språk».
Anne-Louise Bosmans
er født i 1978 og bosatt i Brussel. Hun er utdannet fra Forfatterskolen i København, har vært redaktør for tidsskriftet Ildfisken og debuterte i 2002 med diktsamlingen Punkter, poler og par. Siden har hun utgitt to diktsamlinger, Villa (2007) som tar utgangspunkt i den symbolistiske belgiske maleren Fernand Khnopffs nå nedrevne villa på Rue des Courses i Brussel, og Vi er amøber (2009) som med amøben som gjennomgående figur undersøker begreper som frykt, hat, kjærlighet, makt, angst, overlevelse, fellesskap og eksklusjon. Bosmans mottok i 2008 Statens Kunstfonds treårige arbeidslegat. En ny diktsamling er på vei ut i verden.
Tatjana Brandt
(f. 1975) er ph.d. fra Helsingfors universitet på en avhandling om Ann Jäderlunds og Agneta Enckells poesi. Hun har arbeidet som kritiker, men skriver nå essays og lengre artikler. Hun debuterte som poet med Roo (2001) og er medforfatter av Poesin. En debattbok (2014). Til høsten kommer essaysamlingen Fängslad ut på det finske forlaget Förlaget M. Brandt har de siste årene vært leder for det tverrnordiske nettverket Fria Seminariet i litterær kritikk.
Ragnhild Nelvik Bruseth
har vært aktiv som musiker i mange år, bak trommene i bandet Intetskjønn og på diverse instrumenter i Tsarsten & the Freudian Slippers. Hun har lydteknisk utdannelse fra NISS, og jobber som lydtekniker, både med livelyd så vel som opptak og musikkproduksjon. Bruseth er teknisk ansvarlig for LOUD! – Norges største bandleir for jenter.
Caspar Eric
har utgitt tre diktsamlinger: 7/11 (2014), som han mottok debutantprisen Munch Kristensens Kulturlegat for, Nike (2015), som han ble tildelt Michael Strunge-prisen for, og senest Avatar fra januar 2017. De tre bøkene kan leses som en trilogi. Caspar Eric har arbeidet konseptuelt med blogger og vært redaktør for tidsskriftet Trappe Tusind. For tiden er han fast spaltist i Dagbladet Information og underviser ved Krogerup Højskole. Han er født i 1987 og bor i København.
Hildegunn Dale
(f. 1974) er forfatter og redaktør, bosatt på Sotra utenfor Bergen. Hun har hovedfag i litteraturvitenskap fra Universitetet i Bergen, og har studert ved Skrivekunstakademiet i Hordaland. I flere år var hun en markant dikter i Bergens poetiske undergrunn før hun debuterte med diktsamlingen Solkant i 2003. Hennes sjette diktsamling, Ein halv dag, ble utgitt i 2015. I tillegg til å skrive egne bøker er hun redaktør for Samlagets serie med gjendiktninger av klassisk og moderne poesi.
Frank Eriksen
(f. 1947 i Åsnes i Solør) er forfatter og parterapeut/familieterapeut, bosatt på Hamar. Siden debutsamlingen Dein rare i 1975 har han utgitt en rekke diktsamlinger, bl.a. Stier av lys (1989), Åretakblink (1995) og Dunkel slekt (2009). Han har også skrevet viser og skuespill, og i 2011 debuterte han som romanforfatter med Bureiserguttens jordveg, en roman med selvbiografiske trekk. Eriksen har samarbeidet både med musikere og bildende kunstnere. I 1996 utga han CD-en Blå viser – solørslaviske toner. Siste bokutgivelse er diktsamlingen Uroen reiser hodet (2015).
Athena Farrokzhad
(f. 1983) er lyriker, dramatiker og oversetter, litteraturkritiker og lærer ved Biskops-Arnös forfatterskole utenfor Stockholm. Hun debuterte i 2013 med diktsamlingen Vitsvit (Hvitverk i norsk oversettelse ved Tina Åmodt). For debutsamlingen mottok hun Stora Läsarpriset og Karin Boyes Litterära pris, boken ble også nominert til Augustprisen. Farrokzhads seneste utgivelse er Trado, som er skrevet sammen med den rumenske forfatteren Svetlana Cârstean. Athena Farrokhzad bor i Malmö.
Lise Fjeldstad
har i snart fem tiår vært en av våre mest folkekjære skuespillere, både på landets teaterscener og i utallige filmer og fjernsynsproduksjoner. I 1975 ble hun ansatt ved Nationaltheatret der hun debuterte som Blanche Dubois i En sporvogn til begjær. Siden har hun medvirket i mer enn 50 oppsetninger både som skuespiller og regissør. Ved andre teatre har hun gjort tittelrollen i Hedda Gabler, Irene i Når vi døde vaagner, Agnes i Brand, Solveig og Mor Aase i Peer Gynt, Ragnhild i Medmenneske, Gunhild i Den fjerde nattevakt og Charlotte i Høstsonaten. Lise Fjeldstad har som instruktør satt opp forestillinger ved Nationaltheatret, Teater Ibsen, Den Nationale Scene, Riksteatret, Det Norske Teatret, Rogaland Teater og Radioteatret. Hun har mottatt bl.a. Heddaprisen (2006), Amandaprisen (1991), Per Aabels ærespris (1992) og Oslo bys kulturpris (2008). I 1993 ble hun utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den kongelige norske St. Olavs Orden, i 2014 ble hun forfremmet til Kommandør med stjerne. Hun har også medvirket til en rekke bokutgivelser.
Tua Forsström
(f. 1947) bor i Helsingfors. Hun debuterte i 1972 med diktsamlingen En dikt om kärlek och annat og fikk sitt litterære gjennombrudd med Snöleopard i 1987. Blant høydepunktene i forfatterskapet er samlingen Efter att ha tilbringat en natt bland hästar (1997) som hun fikk Nordisk råds litteraturpris for. I 2003 kom et stort utvalg av diktene hennes, Jag studerade en gång vid en underbar fakultet. Hennes siste diktsamling er En kväll i oktober rodde jag ut på sjön (2012). Tua Forsström regnes som en av Nordens mest betydningsfulle poeter. Hun var festivalpoet under Rolf Jacobsen-dagene i 2016.
Mikkel Krause Frantzen
(f. 1983) er ph.d.-stipendiat ved Litteraturvidenskab ved Københavns Universitet og kritiker ved Dagbladet Politiken. Han har bl.a. utgitt en monografi om den danske dikteren Lars Skinnebach, og oversatt og skrevet etterord til William S. Burroughs’ Katten indeni.
Ted M. Granlund
er født på Ådalsbruk i Løten i 1979. Han debuterte med diktsamlingen dynamo/dikt i 1999, på eget forlag, og fikk Hedmark fylkes kulturpris samme år. Senere har han utgitt diktsamlingene rynker i jord (2002), regnet som sprenger bak tinningene (2003), alle reiser, i en (2013) og forfalskninger (2015). I 2004 startet han utrykningspoesien, og den første av hittil fire poesibiler så dagens lys. Med poesibilen reiser han til arrangementer og festivaler rundt omkring i Norge og legger ut parkeringsbøker og formidler poesi. Granlund driver trykkeriet Theotrykk, forlagene K.Ø.S. og teddyforlaget som utgir bøker av forskjellige forfattere og i små opplag.
Catharina Gripenberg
er født i 1977 i Jakobstad, Finland, og bor i dag i København. Hun er poet, men har også skrevet dramatikk. Og hun har oversatt Per Højholt fra dansk til svensk. Gripenberg debuterte i 1999 med diktsamlingen På diabilden är huvudet proppfullt av lycka. Debuten ble etterfulgt av Ödemjuka belles lettres från en till en (2002). En samling med diktene hennes på finsk utkom i 2005, Sinä siellä kaukana näytät tutulta. I 2007 utga hun diktsamlingen Ta min hand, det vore underligt, og i 2016 Handbok att bära till en dräkt som ble tildelt Sveriges Radios Lyrikpris.
Helene Guåker
er forfatter, foredragsholder og formidler. Hun debuterte i 2010 med romanen Kjør!, og har siden utgitt ytterligere to romaner for voksne, en lettlestroman for ungdom og nå sist langdiktet Kanskje det er hjertet (2016). Hun har sju års erfaring med formidling for elever i grunnskolen og videregående skole.
Henning Hagerup
er forfatter, oversetter og litteraturkritiker. Han har blant annet skrevet Skjelett og hjerte. En bok om Tor Ulven (s.m. Torunn Borge, 1999) og essaysamlingene Vinternotater (1998) og Metafysisk skrapjern (2015).
Kjartan Hatløy
(f. 1954) debuterte i 1996 med diktsamlingen Solreven, og har siden utgitt en rekke kritikerroste diktsamlinger samt prosaboken Nattsong og andre forteljingar (2002). For Kjøkkendikt (2012) ble han nominert til Brageprisen, og for sin nyeste bok, Den kvite vegen (2016), ble han innstilt til Ungdommens kritikerpris. I 2015 ble han hedret med lyrikkprisen Diktartavla for sitt markante forfatterskap. Hatløy arbeidet i mange år som skipsrørlegger ved Løland Verft i hjembygda Hyllestad, og drev småbruk ved siden av skrivingen. I dag er han forfatter på heltid.
Tone Hødnebø
(f. 1962), oppvokst i Tønsberg, bosatt i Oslo. Hun debuterte i 1989 med diktsamlingen Larm, og har til nå utgitt seks diktsamlinger. For den siste av dem, Nytte og utførte gjerninger (2016), ble hun nominert til Kritikerprisen. Hødnebø har også utgitt en poetikk, Skamfulle Pompeii (2004), og hun har gjendiktet et utvalg dikt av Emily Dickinson, Skitne lille hjerte (1995), og Glass, ironi og Gud (2014) av Anne Carson. Redaksjonsmedlem i Vagant 1990–97.
Pia Juul
(f. 1962) debuterte i 1985 med diktsamlingen levende og lukket. Hun har skrevet tre novellesamlinger, to romaner og en rekke diktsamlinger, senest Avuncular (2014) som ble nominert til Nordisk råds litteraturpris. Hun har også skrevet et par barnebøker samt dramatikk og en biografi, og hun har oversatt ca. 50 bøker fra engelsk og svensk. Juul er blitt tildelt Statens Kunstfonds treårige stipend, og Statens Kunstfonds livsvarige ytelse fra 2000. Hun har bl.a. mottatt Emil Aarestrup Medaillen, Thøger Larsen-prisen, Beatrice-prisen, Albert Dams Mindelegat, Danske Banks Litteraturpris, Montanas Litteraturpris og Kritikerprisen. Pia Juul bor i København.
Ann Jäderlund
(f. 1955) er bosatt i Stockholm. Hun debuterte i 1985 med diktsamlingen Vimpelstaden og har siden utgitt en rekke prisbelønte diktsamlinger som har gjort henne til en av Sveriges sentrale lyrikere. Hun har oversatt Emily Dickinson til svensk og skrevet dramatikk og to diktsamlinger for barn. For sin siste utgivelse, djupa kärlek ingen. Dikter 1992–2015 (2016) er hun nominert til Nordisk råds litteraturpris.
Olaf «Knerten» Kamfjord
er en bassist fra Tønsberg, heltidsmusiker siden 1981. Han har gjort CD-innspillinger med Odd Børretzen, er Øystein Sundes faste bassist og spiller med Lars Martin Myhre, Herrene i haven. Kamfjord reiser mye for Rikskonsertene og Den kulturelle skolesekken.
Ole Karlsen
er dr.art., professor i nordisk litteraturvitenskap ved Høgskolen i Innlandet. Han har skrevet Fansmakt og bergsval dom. En studie i Olav H. Hauges romantiske metapoesi (2000), Ekfrasen i moderne norsk lyrikk (2003) og Streiflys. Om norsk og nordisk lyrikk (2006). Han har også skrevet en rekke artikler, særlig om moderne norsk lyrikk, og redigert en rekke vitenskapelige antologier om lyrikklesning, nordisk lyrikk og norske etterkrigslyrikere. Siste utgivelse er Papirets flate med teikn. Lesingar i den norske lyrikkens kanon (2017).
Silje Solheim Karlsen
er ph.d., førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Universitetet i Tromsø (Alta). Hun disputerte i 2012 på avhandlingen Triumf, lojalitet, avstand. Fridtjof Nansens Fram-ekspedisjon (1893–1896) – og bøker i dens kjølvann. Karlsen har skrevet en rekke artikler først og fremst om arktisk litteratur og om nyere norsk lyrikk.
Morten Langeland
er poet og litteraturkritiker. Han har utgitt diktbøkene Æ æ å (2012), Bavian (2014) og Den egentlige kommunen (2015). I 2016 ble han tildelt Stig Sæterbakkens minnepris.
Kamilla Löfström
(f. 1970) er ekstern lektor i litteraturvitenskap ved Københavns Universitet og litteraturanmelder i Dagbladet Information. Hun er medlem av juryen som hvert år nominerer seks forfattere til Montanas Litteraturpris, og redaktør av nettidsskriftet hvermandag.dk. Löfström har oversatt flere bøker fra svensk til dansk, bl.a. av Liv Strömqvist, Pär Thörn og Athena Farrokzhad, og hun har redigert en antologi om den danske forfatteren Morti Vizki.
Geir Løvold
har i en mannsalder opptrådt med tubaen sin i de forskjelligste sammenhenger. I nesten 20 år spilte han i KORK, og i snart 40 år har han spilt i teatrene og studioer i Oslo og vært på utallige turneer. Han har begeistret publikum som solotubaist i inn- og utland sammen med bl.a. Iver Kleive og Kjetil Bjerkestrand. Med skuespilleren Bjørn Floberg og pianisten Svenn Erik Kristoffersen har Løvold komponert musikk til dikt av Rolf Jacobsen, – en dag skal komme som en rose. Han har også komponert sanger til dikt av Tor Jonsson og Federico Garcia Lorca i La luna asoma. De siste årene har Løvold arbeidet med fotografi og bildesetting til musikk, det har blitt til multikonserten Himmel og hav, og han har åpnet eget galleri. Løvold har også urfremført flere soloverk for tuba av norske samtidskomponister: Kjell Mørk Karlsen, Ketil Vea, Øivind Westby, Trygve Madsen mfl.
Wenche Medbøe
(f. 1940) er skuespiller utdannet ved Statens Teaterskole. Hun debuterte i 1963 som Borghild i Fjersynsteatrets oppsetning av Kranes konditori, og var ansatt ved Fjernsynsteatret 1963–65. I årene 1966–69 var hun ved Nationaltheatret, og fra 1969 var hun ansatt ved Det Norske Teatret. Hun har bl.a. spilt Hilde i Fruen fra havet, Gerd i Brand og Siri von Essen i P.O. Enquists Tribadernas natt. Sentrale roller i de senere årene er moren i Mor til David S. av Yvonne Keuls, Greta i Tida er vår heim av Lars Norén samt Mor Åse i Robert Wilsons prisbelønte oppsetning av Peer Gynt. I 2010, etter 41 år ved Det Norske Teatret, takket hun for seg med forestillingen Oscar og den rosa dama. I år er hun tilbake på Det Norske Teatret som psykolog og forsker i forestillingen Overføring. Sammen med skuespillerkollega Toralv Maurstad og gitaristen Amund Maarud spilte hun i Kjente jeg deg?, om Rolf Jacobsens liv og diktning (premiere i Hamar kulturhus i 2014), en forestilling hun også hadde ideen til.
Nils Christian Moe-Repstad
(f. 1972) bor i Kristiansand. Han debuterte i 1996 med diktsamlingen Nå. Hans første sju diktbøker er samlet i Dikt 1996–2014 (2015), og inneholder bl.a. de sentrale samlingene Teori om det eneste (2013) og 19 forgiftninger (2014). Moe-Repstad har ved flere anledninger arbeidet med musikere, både i konsertsammenheng og på plateutgivelser. Han mottok Sørlandets litteraturpris i 2003, og er to ganger innstilt til Brageprisen. Seneste utgivelse er den murstenstykke diktsamlingen Wunderkammer (27 kataloger) fra 2016, for den ble han nominert til både Brageprisen og Kritikerprisen.
Louise Mønster
er ph.d. og lektor ved Institut for Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet. Hun har utgitt bl.a. Ny nordisk. Lyrik i det 21. århundrede (2016), Mødesteder. Om Tomas Tranströmers og Henrik Nordbrandts poesi (2013) og Nedbrydningens opbyggelighed. Litterære historier i det 20. århundredes nordiske modernistiske lyrik (2009) samt en lang rekke antologier og artikler om dansk og nordisk litteratur. Mønster er medlem av redaksjonen for litteraturtidsskrifterne Passage og Nordisk poesi. Tidsskrift for lyrikkforskning.
Amund Maarud
er spellemannprisvinner, kjent som energisk liveartist, og tidligere frontmann i rockebandet The Grand. Sammen med skuespillerne Toralv Maurstad og Wenche Medbøe har han medvirket i forestillingen Kjente jeg deg? om Rolf Jacobsens liv og diktning. Sangene og diktene fra forestillingen ble også til en CD. Maarud er dessuten Prøysen-tolker med KORK og Blå Prøysen. I 2014 opptrådte han på Øyafestivalen med duoen Morudes. Duoen slapp sitt første album høsten 2016 til internasjonal anerkjennelse. I 2016 mottok Amund Maarud Notodden Blues Festivals Bluespris og TONOs Edvardpris for komponister i kategorien populærmusikk.
Ingrid Nielsen
(f. 1968) er førsteamanuensis ved Institutt for kultur- og språkvitenskap, Universitetet i Stavanger. Hun har skrevet avhandling om Paul Celans poesi samt en rekke artikler om litteratur med vekt på hermeneutiske og estetiske problemstillinger. I 2016 debuterte hun med den kritikerroste diktsamlingen Hemmelig, men aldri som en tyv.
Eiríkur Örn Norðdahl
(f. 1978) er forfatter, dikter, poetisk performer og oversetter. Han utga sin første diktsamling Heilagt stríð – runnið undan rifjum drykkjumanna (Hellig krig – igangsatt av drankere) i 2001. Siden har han utgitt en rekke diktsamlinger og romaner, et par essaysamlinger, han har også publisert en masse tekster på Internett. Hans seneste diktsamling, Hnefi eða vitstola orð (Knyttneve eller meningsløse ord), kom i 2013, og en ny poetisk utgivelse er underveis i 2017. Eiríkur Örn Norðdahl er anerkjent for sine eksperimenter med konkret lyrikk, digital poesi og spoken-word happenings, og er en flittig deltaker på internasjonale opplesninger og festivaler. Han er bosatt i Ísafjörður, Island, og Västerås, Sverige.
Kåre Nordstoga
debuterte i 1978 i Oslo domkirke der han ble assisterende organist i 1984. Han underviste en tid ved Norges musikkhøgskole før han i 1994 ble domorganist på heltid. Interessen for Johann Sebastian Bach avstedkom den kjente serien på 30 lørdagskonserter (1990–92) som han gjentok til Bach-jubileet (2000). Nordstoga har gitt ut flere langspillplater. Som solist har han bl.a. gjort to CD-innspillinger med fransk orgelmusikk av Franck og Widor på Cavaillé-Coll-orgelet i St. Etienne-katedralen i Caen og Bachs triosonater på kororgelet i Oslo domkirke. Siste plateutgivelse er orgelverker av Franz Liszt spilt på hovedorgelet i Oslo domkirke. De siste årene har Nordstoga bl.a. vært solist i Notre-Dame i Paris, ved den internasjonale orgelfestivalen i Århus og gjestesolist ved innvielsen av et nytt katedralorgel i Lausanne. Han samarbeider jevnlig med eliten av norske musikere som f.eks. Ole Edvard Antonsen, Arve Tellefsen og Knut Buen, for å nevne noen.
Rolf-Erik Nystrøm
(f. 1975) er saxofonist og komponist. Med sitt særegne uttrykk er han en av de internasjonalt ledende saxofonister uansett sjanger. Flere ganger har han vært solist med bl.a. Oslo-Filharmonien, KORK og Sveriges Radios Symfoniorkester. Nystrøm har skrevet musikk til filmer, tv, teater og dans, bl.a. m/ Polish Dance Theatre og til NRKs dokumentarserie om Alf Prøysen. Han har spilt konserter i 50 land på 4 kontinenter, vært med på over 100 plater, urfremført over 100 verker som andre har skrevet til ham, og samarbeidet med noen av verdens ledende musikere, komponister, forfattere (J.M. Coetzee) og arkitekter (R. Piano). Hans første soloplate fikk strålende kritikker fra anmelderne i de største norske avisene og ble nominert til Spellemannsprisen. Med ensemblet POING ble han kåret til Årets utøver 2009 av Norsk Komponistforening, og i 2011 ble han nominert til Nordisk råds musikkpris. Han er også utnevnt til æresmusiker av Tadjikistan for arbeidet med falakmusikk. Rolf-Erik Nystrøm er diplomutdannet og førsteamanuensis ved Norges Musikkhøgskole, hvor han foreleser i estetikk, komposisjon og saxofon.
Steinar Opstad
(f. 1971) mottok Tarjei Vesaas’ debutantpris for diktsamlingen Tavler og bud (1996), og har senere utgitt en rekke kritikerroste diktsamlinger. Ved siden av eget forfatterskap har han formidlet poesi, og i 2003 var han redaktør for Men sannheten kom som et dikt, en antologi over norsk samtidslyrikk. Han har i tillegg redigert Mykt glass – dikt i utvalg av Cecilie Løveid (1999), Mia Berners etterlatte dikt, Et leskur for vinden (2010), og Til Cecilie: Festskrift til Cecilie Løveid på 60-årsdagen (2011). Han har mottatt flere priser, bl.a. Aschehougprisen, Sultprisen og Rolf Jacobsens lyrikkpris, som ble delt ut i forbindelse med markeringen av Rolf Jacobsens 100-årsjubileum i 2007. Opstads siste utgivelser er Kjærlighetstapene (dikt og aforismer, 2015) og Arbeid og drøm – dikt 1996–2016 (2016).
Frode Helmich Pedersen
er postdoktor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. For tiden leder han et forskningsprosjekt om strafferettens fortellinger, finansiert av Forskningsrådet. I 2017 kommer han med en bok om Bjørnstjerne Bjørnsons samtidsdramaer. Pedersen er redaksjonsmedlem i tidsskriftet Vinduet.
Endre Ruset
(f. 1981 i Molde) er bosatt i Oslo. Han debuterte i 2001 med den bråmodne og kritikerroste diktsamlingen Ribbeinas vingespenn, og har siden jobbet med litteratur i ulike former. Elsket og savnet (2014) er hans tredje diktsamling og et etterlengtet comeback til poesien. I 2015 mottok han Bokhandlerforeningens forfatterstipend. Han har også gjendiktet Inger Christensens Det (2016).
Hans Kristian Rustad
er ph.d. og førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet. Han har gitt ut boken Digital litteratur. En innføring (2012) og redigert bøkene Alf Prøysen, kunsten og mediene (2015), Fra Wergeland til Knausgård (2014), Analyzing Digital Fiction (2014) og «der vårgras brydder». Nye lesninger av Åsmund Sveens diktning (2010). Hans nyeste artikler omhandler poetiske verk av Hanne Bramness, Paal-Helge Haugen og Øyvind Berg.
Per-Øivind Sandberg
er historiker og tidligere statsarkivar. Sandberg har i en årrekke holdt byvandringer i Hamar.
Martin Glaz Serup
ph.d., lektor ved Københavns Universitet, barnebokforfatter, poet, redaktør og kritiker. Han har skrevet en rekke artikler og essays om litteratur, og til sammen ni diktbøker, hvorav de to siste er Romerske nætter (2013) og Fredag (2014).
Marie Silkeberg
er født i 1963 og bor i Stockholm. Hun er forfatter og oversetter, og lager poetiske filmer og lydkomposisjoner. I 1990 debuterte hun med diktsamlingen Komma och gå. Siden har hun utgitt en rekke diktsamlinger, bl.a. 23:23 (2006), Material (2010) og Till Damaskus (s.m. Ghayath Almadhoun, 2014). Atlantis fra 2017 er hennes nyeste bok. Marie Silkeberg har oversatt flere bøker av danske Inger Christensen og amerikanske forfattere som Susan Howe, Patti Smith, Rosemarie Waldrop og Claudia Rankine. For tiden er hun gjesteprofessor ved Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet i Odense.
Thea Elisabeth Skallevold
er utdannet ved Teaterhøgskolan i Stockholm, og jobber som frilans skuespiller og teaterkoreograf. Hun har blant annet jobbet ved Orionteatern og Pantomimteatern i Stockholm, Teater Nova, Kattas Figurteater, Det Norske Teatret og Temte Productions i Norge. Hun driver også frigruppen Det Stille Teateret sammen med scenograf og billedkunstner Håvard Steensen.
Tore Stenersen
er lektor ved Hamar katedralskole.
Arne Hugo Stølan
er lyriker og litteraturanmelder i VG. Han har gitt ut elleve diktsamlinger og en gjendiktning. I år er han aktuell med samlingen Mannakorn, som utkom i februar. Stølan har i mange år holdt skrivekurs for barn, ungdom og voksne bl.a. gjennom skolebesøk og egne skrivekurs. Han er lærer ved Nansenskolens skrivekunstlinje på Lillehammer, og har også i mange år vært ansvarlig for skrivekurset under Norsk Litteraturfestival.
Eirik Vassenden
er dr.art., professor i norsk litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har publisert artikler og essays om både eldre og nyere litteratur, og har bl.a. gitt ut Den store overflaten. Tekster om samtidslitteraturen (2004), Skapelsens problem. Lesninger i Olav Nygards lyrikk (2007), Lyrikk. En håndbok (2007/2011, s.m. Jørgen Sejersted) og Norsk vitalisme. Litteratur, ideologi og livsdyrking 1890–1940 (2012). Vassenden har vært aktiv som litteraturkritiker gjennom flere år, og er tidligere medredaktør av Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning og en sentral bidragsyter i Norsk litteraturkritikks historie (2016).
Juliana Venter
(f. 1970) er sanger og skuespiller, født og oppvokst i Sør-Afrika. Etter mange år i Berlin bor hun nå i Oslo. Som vokalist er hun kjent for sin allsidighet og sitt ekstreme uttrykk. Hun var vokalist i performancegruppa The Mud Ensemble i Johannesburg som oppnådde kultstatus og var pionerer innen avantgardemusikk og performance i Sør-Afrika på 1990-tallet. The Mud Ensemble var også kjent for sitt arbeid mot apartheid. Venter har studert Meisner-metoden og deltatt i flere mesterklasser med den anerkjente coachen Susan Batson (som også har undervist skuespillere som Nicole Kidman og Juliett Binoche). Hun har utgitt flere album, bl.a. Spooky attraction from a distance (s.m. gitaristen Joseph Suchy, 2011). I 2015 spilte hun i forestillingen The congress of dreams på Black Box teater i Oslo, manus av Øyvind Berg, regi Susanne Øglænd. Til utstillingen Jorn+Munch ved Munchmuseet i fjor fremførte hun sammen med saxofonisten Rolf-Erik Nystrøm spesialkomponert musikk. De to opptrådte også sammen med Øyvind Berg under Oslo internasjonale poesifestival sist høst med konserten Offentlig ømhet.
Jan Erik Vold
er født i Oslo 1939. Poet, essayist, redaktør m.m. Debut 1965. 20 diktsamlinger, 14 bind sakprosa om poesi, 3 antologier med moderne norsk lyrikk, samleutgaver av Orvil, Hauge, Hofmo, Uppdal, Udnæs, Kate Næss, Ellen Einan, Gunnar Larsen, Ragnar Vold, Cornelis Vreeswijk, 7 bind gjendiktninger av nordamerikansk poesi, 14 album med jazz & lyrikk. Siste utgivelser: Kánon / kannon / kanón. En krønike om litterær kvalitet (2016); Henry Parland: (Selv om) Hamlet sa det vakrere (overs. 2015); Ellen Bødtker / Jan Erik Vold: Sommeren der ute (2015); Alf Prøysen: Lørdagsstubber (red. 2014).
Gunnar Wærness
er forfatter, gjendikter, redaktør, m.v. Han har utgitt fem diktsamlinger: Kongesplint (1999), Takk (2002), Hverandres (2006), Bli verden (2007) og Tungen og tåren. Et dikt (2013). Sammen med Pedro Carmona Alvarez har han gjendiktet og presentert 34 poeter fra 25 forskjellige land i antologien Verden finnes ikke på kartet (2010). Wærness har bl.a. vært aktiv i tidsskriftet Luj og litteraturfestivalen ÆÅ i Trondheim.
Knut Ødegård
er født i Molde 1945. Han debuterte i 1967 med diktsamlingen Drøymaren, vandraren og kjelda, og har siden gitt ut en rekke diktsamlinger og gjendiktninger av utenlandsk, særlig islandsk, lyrikk. I 2016 fullførte han sitt firebinds verk med gjendiktninger av og kommentarer til eddadiktene. Han har også skrevet barne- og ungdomsbøker, dramatikk og fagbøker om Island, og er aktiv som litteraturkritiker. Diktene hans er oversatt til 37 språk, og med det er han den nålevende norske lyriker som er oversatt til flest språk. Han har mottatt et stort antall norske og utenlandske priser for sitt forfatterskap. Ødegård pendler mellom Norge og Island, der han tidligere var direktør for Nordens Hus. Han var initiativtaker og i ti år president for Bjørnsonfestivalen, likedan initiativtaker og i tolv år president for Bjørnstjerne Bjørnson-Akademiet. Han tok også initiativet til den nordiske poesifestivalen på Hamar, og var kunstnerisk leder den første tiden. I 2015 ble han medlem av Det Norske Akademi. Han er kommandør av den pavelige Ridderordenen for den Hellige Grav i Jerusalem, kommandør av Den islandske Falkeorden og ridder av Den kongelige norske fortjenstorden. Statsstipendiat fra 1989.
Ingeborg Husbyn Aarsand
går under navnet Dj Ingebling og er hus-dj ved Dansens Hus i Oslo. Hun spiller også med dj-kollektivet Too Many Girls og i dj-duoen Chopworld. Til forestillingen Hjertelyd (der hun opptrer sammen med Helene Guåker og Ragnhild Nelvik Bruseth) har hun satt sammen en variert mix av house, hiphop, hypnotisk drone-folk og casio-pop.